Premier!!! : Bioetanollal megy a Saab 310 lóerős 9-5-öse |
Bioetanollal megy a Saab 310 lóerős 9-5-öse
Kovács Tibor 2007.06.05. 22:56
A Saab 9-5 2.0t BioPower sikeres svédországi debütálása után a Saab a Detroiti Autószalonon közszemlére teszi a 9-5 Aero BioPower koncepcióautót, amely ugyancsak E85-ös bioetanol üzemanyaggal hajtott, de motorja 310 lóerőt és 440 Nm nyomatékot termel.
Az E85-ös üzemanyaggal működő 9-5 Aero Estate koncepcióautó 2,3 literes turbómotorja 20 százalékkal erősebb (310 LE 260 LE helyett) és 25 százalékkal nyomatékosabb (440 Nm 350 Nm-mel szemben), mint a hagyományos üzemanyaggal hajtott, szériakivitelű 9-5 Aero kombi. A Saab ezzel az autóval bizonyítja, hogy a nagyobb teljesítmény és vezetési élmény nem zárja ki a környezettudatosságot. A gyári 9-5 Aero 6,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, míg a BioPower változat kevesebb mint 6 másodperc alatt tudja le ugyanezt. Eközben pedig 70 százalékkal kevesebb fosszilis széndioxidot bocsát ki a környezetbe.
A Saab 9-5 2.0t BioPower modell tavaly nyáron mutatkozott be Svédországban, és jelenleg az összes Saab 9-5 eladás 70 százalékát teszi ki az országban, ami elképesztően magas arány. E85-ös üzemanyagot tankolva az autó 150 helyett 180 lóerőt teljesít. Nemrég az autó a Popular Science magazin "Best of What's New" díját is elnyerte. A 9-5 Aero tanulmány pedig az első globális piacra szánt BioPower modell alapja lehet; Észak-Amerikában is sikeres lehet, ahol az E85-ös üzemanyag egyre jobban terjed.
A bioetanolt mezőgazdasági terményekből és famaradékokból, illetve faüledékekből állítják elő több országban, az Egyesült Államok közép-nyugati részén például kukoricából nyerik ki. A hagyományos üzemanyagokkal ellentétben a bioetanol elégésével nem nő a légkörben található széndioxid mennyisége, mert a légkörbe jutó mennyiséget a természetes fotoszintézises folyamat által kivont széndioxid mennyiség ellensúlyozza. Pusztán a megbízható hidegindítási teljesítmény miatt érkezik a bioethanol benzinnel keverve a töltőállomásokhoz.
Képgaléria itt!
Képgaléria itt!
Az E85-ös üzemanyag oktánszáma magasabb, mint a kereskedelmi motorbenziné (104 RON), így a motorból magasabb teljesítmény csalogatható elő kopás vagy meghibásodás kockázata nélkül. A Saab BioPower erőforrásokban Trionic motorvezérlés dolgozik, amelyet a megváltozott gyújtási és üzemanyag/levegő keverési feltételekhez programoztak. A bioetanol jobban igénybe veszi az üzemanyag-ellátó rendszert, így a részegységeket megerősítik, de más módosításra nincs szükség. A Trionic minden tankolás után megfigyeli az üzemanyag minőségét és automatikus beállítja magát az adott keverési arányú üzemanyaghoz (E85 és/vagy benzin bármilyen kombinációban). Ez azt jelenti, hogy a BioPower modellek hagyományos üzemanyaggal is gond nélkül működnek.
|