Futómű
Pásztor Bence 2007.05.09. 19:29
A futómű tuning a jármű irányíthatóságát, kiszámíthatóságát és kanyarstabilitását javítja. Ennek több része van. Fékek, ültetőrugók, sportgátlók, stabilizátorok, toronymerevítők, nagyobb felnik és szélesebb gumik. Ezek célja, hogy autónk minél közvetlenebbül, ...
A futómű tuning a jármű irányíthatóságát, kiszámíthatóságát és kanyarstabilitását javítja. Ennek több része van. Fékek, ültetőrugók, sportgátlók, stabilizátorok, toronymerevítők, nagyobb felnik és szélesebb gumik. Ezek célja, hogy autónk minél közvetlenebbül, és minél gyorsabban reagáljon a kormánnyal kiadott utasításainkra. Ezekkel az eljárásokkal merevebbé tehető az autó, lejjebb tehető a súlypontja, és ezért nagyobb kanyarvételi sebesség érhető el velük kisodródás nélkül úgy, hogy a karosszéria nem billen meg nagymértékben oldalra. Sok cég ajánl olyan készletet, amiben egybe van építve a rugó a gátlóval, ezek biztosan jól kiegészítik egymást, és az áruk is általában kedvezőbb mintha külön vennénk őket. Persze a különálló rugó szettek is helytálnak. Ha merevebbé szeretnénk tenni, az autót akkor toronymerevítőket is alkalmazhatunk. Általában előre szokták rakni, de létezik sok típushoz hátsó kivitelben is. További lépés a futómű tuningban a felnik és gumik méreteinek megválasztása. Itt is meg kell találnunk a kompromisszumot, mert a túl széles kerekek - azon kívül, hogy jobban terhelik a futóművet - növelik a gördülési ellenállást, aminek nagyobb fogyasztás a következménye, könnyebben létrejön a vizenfutás, és kisebb végsebesség érhető el, ráadásul az út egyenetlenségei is jobban dobálják az autót oldalirányba. Nemrégiben vált divattá a nyomtávszélesítő, amivel ténylegesen növelhető a nyomtáv, és ezáltal a kanyarstabilitás, a gördülési ellenállás pedig nem növekszik, mivel a gumiméret megmarad az eredeti, viszont nagyon megterhelő a futómű számára, főleg, ha szakszerűtlenül választjuk ki ennek a méretét. Fontos tudni, hogy ezekkel az eljárásokkal ugyan nagyon stabillá válik az autó, de jóval keményebbé is, ami a ( Kiváló Magyar Utakon ) az utazási komfort jelentős csökkenéséhez vezethet (erre jelent egy bizonyos mértékig megoldást az állítható lengéscsillapító, és állítható előfeszítésű rugó). Rossz úton fennáll annak az esélye is, hogy a keményített futóművű autó elpattan egy útegyenetlenségen, ami értelemszerűen probléma, mivel elveszik a kapcsolat a kerék és az út között. Talán a legfontosabb része a futóműtuningnak a fék. Közepes teljesítménynövelésű motortuningál (+20-30%) elég lehet egy komolyabb fékbetét és féktárcsa beszerelése, de dobfékes autóknál jó megoldás a hátsó tárcsafék felszerelése is.
|