Lexus RX 400h
Kovács Tibor 2007.05.07. 22:51
Bezárhatnának napokra egy sajtóanyaggal meg egy kis kenyérrel és vízzel, majszolhatnék, magolhatnék, és akkor sem merném állítani, hogy értem az RX 400h működését. Mindegy, a Lexus (és a Toyota) uralkodik.
Hallottunk, majd olvastunk róla, érkezését remegve vártuk. Az Európában 2005-ös Év Autója-díjjal jutalmazott Toyota Prius tesztelése után hasonló jókat reméltünk, mit hasonlókat, mindent a négyzeten. És nem csalódtunk. Az RX 400h-t valamennyire megismerve az RX 300-tulajoknak melegen ajánljuk a váltást, de nem csak nekik, hanem az összes Lexus-barátnak. Epekedőknek, hezitálóknak, ja, szigorúan a pénzesebbik fajtából. Igazából mindenki rohanjon a kereskedésekbe, aki megteheti, hogy bemegy a boltba, és temérdek forintért személygépjárművet vásárol. A japánpártiak, a német vagy amerikai nagyságokért rajongók, mindenki. A SUV-őrület megszállottainak kötelező a kör. Szóval Lexus RX 400h. Lexus = Toyota. Toyota = a legnagyobb japán, amúgy meg a világ egyik, lassan legnagyobbika. RX = SUV. SUV = bazinagy, sportos, terepezésre enyhén, városi és országúti közlekedésre tökéletesen alkalmas szabadidőautó. 400 = igen erős. h = hibrid. Hibrid = nem pusztán hagyományos üzemanyagot felhasználó erőforrás, hanem mást (villanymotort) is. Pontosabban villanymotorokat, nem is egyet. Nálunk, Magyarországon, de egész Európában is egyelőre kizárólag a Toyota forgalmaz hibrid autót: a Priust és a (Lexus) RX 400h-t. Ez a gőzerővel támadó japán multinak jó, nagyon jó, más kérdés, hogy ez az úttörő szerep a későbbiekben hová vezethet. Mert nyílt titok, hogy nem egy szintén nem kis cég elmélkedik hibridben, több tanulmányról is tudunk, tudhatunk már. Az sem lenne baj, ha a politikai elit kisagyába kiverhetetlenül beférkőzne egy gondolat: nem kéne esetleg támogatni a hibrid technológiát? Nem lehet, hogy jó az, ha egyre kevésbé szennyezzük módszeresen szétbarmolt környezetünket? Ha olyan energiát használunk, amely elvileg korlátlanul rendelkezésre áll? Na ja, az olajlobbi nyilván olyan erős, hogy sansztalan az ügy, de meddig? A végtelenségig? Mindig, újra és újra találnak majd eddig még kiaknázatlan mezőket? A franc tudja, hagyjuk is a témát. Foglalkozzunk inkább azzal, hogy legyen így vagy úgy, a Toyota (és a Lexus) sokmilliárdos befektetése meg kell, hogy érje. Valakik olyan magasságokban, hogy oda halandó a büdös életben nem lát föl, eldöntötték, megcsinálták, mi meg csak köszönjük. Hogy a magunkfajta 20-as, 30-as éveiben járó fiatalemberek megérik-e, hogy zéró károsanyag-kibocsátású izéken változtassanak helyet a népek? Passz. Talán. Forrás: [origo] képek > képek még > videó Az RX 400h, ahogy a Prius is, mindenesetre még "csak" egy lépés, ha nem is kicsi. Ugyanis van neki három motorja, ebből egy benzines, V6-os. Aztán meg kettő darab villanyos, egy az első, egy másik a hátsó tengelyen. És utóbbiak nem pufognak semerre. És előbbit sem mindig használjuk, és akkor szintúgy nem pufogunk. Csak, ha muszáj. Vagy akkor, ha sportosra, élvezetesre fognánk. Mert az RX 400h nem olyan hibrid, mint a Prius. Ő egy teljesítményhibrid. Most az előző sorokat kvázi fölöslegessé is tesszük, amikor arról parlírozunk, hogy az RX 400h-val hatalmasakat lehet autózni, gyorsulni, száguldani, az erő- és a különleges hanghatások minden cseppjét gondosan kiszürcsölve, hogy komoly meglepetéseket okozhatunk vele számos sportkocsisnak, turbódízelesnek, a nagy többségnek... Hiszen az RX 400h mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, s teszi oly' könnyedséggel, ahogy az 5500 dekás balerin fölemeli, megpörgeti, s néha tuti szívesen le is dobná a színpadról a 38.000 gramm irtózatos testtömegű balerinát. És hibrid Lexusunk (Lekszus, Lekszusz, Lekszász, ahogy teccik) kisebbik, jobb oldali pedáljára mondjuk 160-nál nehezedve is az történik, hogy azonnal minden motor, minden erő kebelbaráti összefogással példásat ránt a két tonnán, és minél sebesebben repíti amíg és ahol csak lehet. Forrás: [origo] Jó nagy kombi - kintről nem is sejteni, mi lapul a ruha alatt De mindezekről - részletesebben - később. Addig még annyit hibridileg, hogy a Lexus-műhelyben már készül a GS 450h, sőt az LF-Sh jelzésű csúcsmodellről is kiszivárgott már néhány több mint érdekes adat. A Toyota (és gyermeke) taposta úton pedig ugye tényleg nem kevesen próbálkoznak, legutóbb ráadásul szupertakarékos PSA-dízelhibridról számolhattunk be... Ebből a projektből állítólag csak 2010-re lesz autó, az is erősen kérdéses, hogy a Mitsubishi-féle prototípusból mi lesz, meg a Porschéból, a smartból, a Saabból, de nincs is értelme a folytatásnak. A Toyota és vele a Lexus jókora előnyben van, a viszonylagos tisztánlátás után pedig következzék egy kis összehasonlítás, amelynek főszereplői a két RX, meg pár ellen. Hogy érdekesebb legyen, benzines és dízel keverve. Az egyes típusoknál azt a modellt kerestük, amely (gyári) átlagfogyasztásában és CO2-kibocsátásban a lehető legközelebb van a Lexushoz. Így aztán hatalmasak a különbségek teljesítményben, nyomatékban, gyorsulásban, árban, mindenben. kg LE Nm 0-100 l/100 km CO2 M Ft Audi Q7 3.0 TDI quattro 2295 233 500 9,1 10,5 g 282 14,1 BMW X5 3.0d 2170 218 500 8,3 8,6 g 229 13,5 Cadillac SRX 4.6 V8 2050 320 427 7,4 14,0 b 331 14,5 Jeep Gr. Cherokee 3.0 TD 2170 218 510 9,0 10,2 g ? 11,8 Lexus RX 400h 2000 211 288 7,6 8,1 b 192 16,3 Lexus RX 300 1835 204 283 9,0 12,2 b 288 13,7 Mercedes-Benz ML 280 CDI 2185 190 440 9,8 9,8 g 260 13,5 Porsche Cayenne 2160 250 310 9,7 17,8 b 317 17,5 Saab 9-7X 4.2 Linear 2090 275 373 8,9 13,5 b ? 15,4 Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 1940 166 410 11,2 9,0 g 244 11,4 Volvo XC90 D5 1980 185 400 10,9 8,2 g 217 11,8 VW Touareg R5 TDI 2230 174 400 12,4 9,8 g 265 10 Nos, ez alapján az RX 400h amellett, hogy nyilván a legtakarékosabb és környezetbarátabb, magasan az egyik legjobb gyorsulású. És az egyik legdrágább. De ha a konkurenseket olyan teljesítményszinten néznénk, hogy felvegyék a versenyt a Lexusszal, legalábbis eltűnnének a forintos különbségek, sőt. A felszereltségbeli eltérésekről nem is beszélve. De most már nézzük, mit láttunk!
|