Premier!!! : Év végére kész az első magyar alternatív autó! |
Év végére kész az első magyar alternatív autó!
Kovács Tibor 2007.06.05. 22:50
Az ANTRO Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. az Őrségben fejleszti új, hármas hibridhajtású járművét, a Solo-Duo-t. A legmodernebb technikát felvonultató, számos magyar szabadalmat tartalmazó jármű a jövő évtized elején kerülhet sorozatgyártásba. A Solo-Duo minimális tömegének és légellenállásának köszönhetően a mai autók üzemanyag-szükségletének egyötödével is beéri.
A világ személygépkocsi-állománya a prognózisok szerint a következő 25 évben a mai 570 millióról egymilliárdra nő. A 2007-es 66,5 milliós újautó piac átlagos bővülése évi 17,5 millió darab.
A világon lévő összes gépkocsi évente kb. 1000 millió tonna szén-dioxidot bocsát ki. Egyéni szinten ma még "csak" az üzemanyagár emelkedés, a fokozódó szmog és zajterhelés, forgalmi dugók, parkolási problémák jelentkeznek. A személygépkocsik számának növekedése elkerülhetetlen, gazdasági-társadalmi szinten kívánatos, de a vele járó károsanyag-kibocsátás emelkedése beláthatatlan következményekkel jár a Föld ökoszisztémájára. Fenntartható növekedés csak nagyon kis fogyasztású, valamint alternatív üzemanyagokkal működő autókkal biztosítható.
A pénz- és tőkepiac szorításában sokszor a rövid távú érdekek dominálnak, az előremutató elképzelések pedig a "concept car"-ok világában maradnak. Holott a technikai fejlődés szédületes eredményei évről évre újabb és újabb lehetőségeket rejtenek. Ezt felismerve világszerte kicsi és rugalmas fejlesztő cégek születnek, melyek úttörő szerepet játszhatnak innovatív, környezetkímélő autó-alternatívák kidolgozásában és meghonosításában.
Az első magyar alternatív autó fejlesztése egymásra épülő regionális, országos és uniós pályázati projektek, valamint támogatók (Tiszta Formák Alapítvány, MKB-Euroleasing) finanszírozásával történik. Az első években nemzetközi témakutatás, műszaki tervezés kezdődött a győri Széchenyi Egyetem bevonásával, majd a formatervek alapján járműmodellek, valamint életnagyságú famodell készült (NYDRFT). Ezek hazai és ausztriai helyszíneken kerültek bemutatásra (PHARE-CBC). Ezután egy stuttgarti partnerrel, számítógépes szimulációkkal az ultrakönnyű jármű szilárdsági, dinamikai, valamint ütközési vizsgálatai készültek el, kiváló eredményekkel (REGINS).
Az ANTRO Kht. kutató-fejlesztő-bemutató központja (TRFC) Őriszentpéteren épült fel, s 2007 végére az első működő Solo prototípus is megvalósul (BAROSS GÁBOR Program-INNOREG).
Kettő az egyben
A fejlesztési koncepció lényege, hogy a világon fellelhető legfrissebb és legperspektivikusabb innovációk felhasználásával létrehozható a mai autók radikálisan új és hatékony alternatívája. Elemei például a magnézium ötvözet / karbon-kompozit váz, karbon-kompozit karosszéria és energiaelnyelő struktúrák, polikarbonát üvegezés, agymotoros, rekuperáló direkt hajtás, multifuel motor-generátor, nagy hatásfokú napcellák és akkumulátorok, LED-világítás, aktív futómű, drive-by-wire vezérlés, synthetic air jet rendszer, mely megoldások a következő évtized elejére tervezett gyártás elindításáig válnak szériaéretté. A koncepció lényeges újdonságait hazai és nemzetközi (PCT) szabadalmi bejelentések védik.
Az autók kihasználtsága, így hatékonysága (statisztikák szerint 1,4 fő / autó, 1:14 hasznos teher / saját tömeg arány) nagyon alacsony. A legmodernebb technikák nyitják meg az utat e probléma orvoslására: a nagy jármű (Duo) tizenöt perc alatt, különösebb szakértelem nélkül szétszerelhető két önálló, teljes értékű kisautóra (Solo), s vissza. Ezáltal például családi használatban megoldódik a második autó kérdése is: a hétvégi közös utazásra a hatszemélyes Duo, munkanapokon a két háromszemélyes Solo használható. Az ülések padlóba hajtásával variálható az utas- és csomagtér, a variabilitás azonban nem ér véget: a Solo-hoz kapcsolt egységekkel platós és zárt dobozos kisteherautó, mikrobusz, lakóautó, stb. alakítható ki.
A jármű a tetején és hátán lévő napcellákkal tölti az akkumulátorokat (szabadban parkolás, nincs rozsdásodó alkatrész), mely energia naponta átlag félórás dinamikus, de kis sebességű haladásra elegendő. Így lakott területen belül csendben, károsanyag-kibocsátás nélkül haladhat. A lakott területen kívüli gyors haladáskor bekapcsolódik a növényi olaj, vagy alkohol üzemű kis motor-generátor, mely a megnövekedő energiaigényt fedezi, s az akkukat tölti fel. Az utastérben a kényelmes lábtartó egyben lineáris taposópedál is. A vezető és utasai bármikor, biztonságos környezetben ülve segíthetnek be a jármű hajtásába. Ez különösen kis sebességnél hatékony, de akár autópálya tempónál is lehetséges. Mindenki pillanatnyi kedve és lehetősége szerint állíthat taposóprogramot.
A Solo-Duo minimális tömegének (270-540 kg), alacsony gördülési- és rendkívül kis légellenállásának köszönhetően a mai autók energiaszükségletének egyötödével beéri. Belsőégésű motorjának teljesítménye 10,0-20,0 kW. Szabvány fogyasztása: Solo 1,5 / Duo 2,0 l/100km (napcellás töltéssel). Szén-dioxid kibocsátása 27-36 g/km, megújuló, így CO2 semleges alternatív üzemanyagokkal. Hibridhajtásával sebessége a többi járműével egyező, dinamizmusa kiemelkedő, így a közúti forgalomba annak zavarása nélkül illeszkedik. Nagyon alacsony üzemeltetési költségei a majdani vételárban megjelenő kis mennyiségű, de drága anyagok és technológiák pluszköltségét kompenzálják, vonzó lehetőséget kínálva a gazdaságosságra törekvő, és környezetet kímélő vásárlóknak.
|