Jönnek az etanolos Saab 9-3-asok
Kovács Tibor 2007.06.05. 22:51
A Saab nagysikerű BioPower koncepcióját mindhárom 9-3-as modellvariánsra, a Sport Sedan-ra, a SportCombi-ra és a Convertible-re is kiterjeszti. Ezzel a svéd márka teljes 9-3-as kínálata elérhető lesz környezetbarát erőforrással.
Mára a Saab 9-5 BioPower a legkeresettebb alternatív üzemű autó Európában, a teljes 9-3-as modellválaszték ellátása a környezetbarát erőforrással pedig a választás szabadságát adja a vásárlóknak. A 9-3 BioPower Convertible például az első környezetbarát vászontetős prémiumautó lesz a piacon. A skandináv országokban, Nagy-Britanniában és Írországban már el is kezdődött a 9-3 BioPower modellek értékesítése. Az autók Linear, illetve Vector felszereltségűek, automata és manuális váltóval egyaránt rendelhetőek. Még idén megkezdődik az értékesítésük Európa többi piacán is.
Megnövelt teljesítmény
E85 (85% bioetanol, 15% benzin) használata mellett az új 9-3 BioPower 1.8t erőforrás 17%-kal magasabb csúcsteljesítményt (150 LE helyett 175 LE) és 10%-kal nagyobb forgatónyomatékot (240 helyett 265 Nm) biztosít. Ez a motor a 9-3 Sport Sedan kasztniját 8,4 másodperc alatt gyorsítja 0-100-ra, 13,9mp alatt pedig ötödik sebességben 80-120 Km/h-ra. Benzines használatban ezek az adatok 9,5 illetve 15 másodpercre módosulnak.
Az E85 oktánszáma eleve magasabb (104 RON) mint a benziné (95 RON), ezt kihasználva a turbófeltöltős Saab BioPower motor magasabb töltőnyomást és tökéletesebb gyújtásszabályozást tesz lehetővé, mint benzines használat mellett. Ennek köszönhetően a teljesítmény annak a veszélye nélkül nő meg, hogy az üzemanyag-keverék idő előtt felrobbanna. Ezzel szemben a hagyományos alternatív
üzemű erőforrások fix kompressziós aránnyal működnek, így nem képesek kihasználni a bioetanolban rejlő valódi lehetőségeket.
A Saab Trionic 8 motorvezérlő rendszer egyszerre ellenőrzi a gázadagolást, a gyújtás időzítését, az üzemanyag-befecskendezést, a légtömeget és a turbónyomást. Ez a kiváló eszköz egy szoftverfrissítésnek köszönhetően immár tökéletesen igazodik az E85-ből adódó megváltozott követelményekhez, különös tekintettel a gyújtás időzítésére és az üzemanyag-levegő keverék összetételére. Különösebb szerkezeti változtatásra nemigen volt szükség a Saab 9-3 alumínium blokkjában, mindössze a szelepeket és a szelepülékeket kellett masszívabbra cserélni. Az üzemanyagrendszer elemei - a tank, az üzemanyagpumpa, a vezetékek és a csatlakozók - is etanol-kompatibilis anyagból készülnek.
A Trionic rendszer minden tankolás után megvizsgálja az üzemanyag összetételét, majd automatikusan az adott E85-benzin arányhoz igazítja a motor működését. A Saab BioPower mindenfajta elegyet felismer, így tisztán benzinnel is működőképes, ha épp nem megoldható az E85-tankolás.
A bioetanol üzemanyagot különböző mezőgazdasági terményekből, illetve biomasszából állítják elő. A benzinnel ellentétben elégetése nem növeli jelentősen a légköri szén-dioxid szintjét, mely az üvegházhatás elsőszámú felelőse. Ez úgy lehetséges, hogy az etanol elégetésekor felszabaduló szén-dioxidot az előállítására termelt növények már életük során megkötötték.
|