Gyárian gázos Skodák itthon
Kovács Tibor 2007.05.08. 17:17
Mostantól hároméves gyári garanciával vehet bárki benzin-gáz vegyes üzemű Skodákat Magyarországon. Bemutatkozott a Dual-rendszer.
Nem kell a szívekhez kapni, nem egy világújdonság érkezett meg hazánkba. Az olaszországi VW-importőrnél már 2004 óta fut a benzin-gáz vegyes üzemű projekt, azóta ötezer Dual-rendszeres Skoda talált az országban gazdára. A dolog leglényege, hogy a Dual-Skodákat gyárilag folyékony gáztartállyal (LPG - Liquid Propan Gas) és a vegyes üzemet biztosító elektromos vezérlőrendszerrel szerelik fel, a dologban a garancia az igazán nagy újdonság.
Merthát tudjuk jól, már az előző évtizedben is rengeteg gázos autó rohangált az utakon, ezek azonban gyakran sufnituningos házi átalakítások voltak, kicsit sem megbízható működéssel. Gyári, ráadásul hároméves garanciával eddig nem lehetett gázos autót kapni itthon (és Közép-Európában sem), ezen változtatott most a Skoda. A cseh gyár tudatosan indult a régóta ismert LPG felé, folyékony gázt ugyanis már 400 kútnál lehet tankolni itthon, ennek tárolása egyszerűbb is a másik alternatívánál, a CNG-nél (Compressed Natural Gas). Míg utóbbi a drága csőrendszerek mellett 200 baros tárolónyomást is igényel, az LPG beéri 10-15 barral.
A Dual-rendszer egyik nagy előnye a gazdaságosság: a gázüzemmel kiegészített autókkal akár 35 százalékos költségmegtakarítást is el lehet érni a csak benzines meghajtású azonos modellekhez képest, legalábbis figyelembe véve a benzin literenként 270 és a gáz 162 forintos árát. A gáznak a benzinnél tökéletesebb égése kevesebb mellékterméket hoz létre, azaz a gázos autók környezetkímélőbbek is, kipufogógázuk lényegesen kevesebb rákkeltő hatású, úgynevezett policiklikus aromás vegyületet tartalmaz. Minthogy a dualos autókban a benzintank mellett van egy kb. 40 literes gáztartály, a hatótávolság növekedésével is lehet számolni.
A gázautózásnak azonban vannak árnyoldalai is. A Skoda a pótkerék helyére szereli a pogácsa-szerű gáztartályt (falvastagsága 6 milliméter, ráadásul acélból, ahogy a bemutatón fogalmaztak, ha autónkon esetleg átmegy egy kamion, csak ez az alkatrész marad épségben), azaz a csomagtartó méretének csökkenésével mindenképp számolni kell. Ugyanígy gond lehet, hogy a gázos autók speciális szervizelést igényelnek, és hát a Dual-rendszeres Skodák sem mentesülnek a jogszabály alól, mely tiltja a mélygarázsban történő parkolást. A törvény egyébként azért született, mert a propán fajsúlya nagyobb a levegőnél, így egy esetleges kiömlés esetén egy helyre gyűlik össze, s robbanásveszélyes helyzetet teremt.
A Skoda három modellel indítja a gázüzemű autók értékesítését, ezek a Fabia (1.2 és 1.4 benzines változat), az Octavia Tour 1.4 és az új Octavia 1.6-os változatok. A gázos rendszert az ilyesmivel 1954 óta foglalkozó Landi Renzo gyártja a Skoda számára, a márkaszervizek igény esetén - garanciavesztés nélkül - utólag is beépitik. Ennek költsége azonban 300-350 ezer forint (a Roomsterhez és a május 18-án érkező új Fabiához is megvannak az alternatívák), új gázos autó vásárlása esetén ezt meg lehet spórolni. Az importőr azt állítja ugyanis, hogy a Dual-rendszeres Skodáknak a sima benzinesekhez képest nincs felára, ennek azonban kicsit ellentmond, hogy ezekhez a modellekhez speciális felszereltségi szinteket alakítottak ki.
Galéria!
Galéria!
Május 2-tól az ország összes márkaszervizében tudják fogadni a Dual-rendszeres Skodákat, a legtöbb helyen azonban a gázrendszerhez néhány ellenőrzésen kívül nem tudnak érdemben hozzányúlni. Teljes körű szervizelésre egyelőre 12 partnernél van lehetőség, ezt év végére húszra tervezik bővíteni. A gázrendszer beépítése nem befolyásolja a szervizintervallumot, némi plusz költséget a gázszűrő cseréje jelent csupán.
A Skoda már a hivatalos bevezetés előtt eladott olyan 90 darab gázos Skodát, ebben természetesen flottás vásárlások is voltak. Főleg cégek érdeklődésére számít a márka, a terv ezer darab autó értékesítése 2007 végéig (a piackutatások alapján az elsődleges célpiac az Alföld). És ha már év vége: ősszel-tél elején bioetanolos Octaviával bővül a paletta, igaz, ezzel a modellel kapcsolatban - az infrastruktúra hiánya miatt - kicsit pesszimista a Skoda. És akkor egy számot a legvégére: a cseh márka idén decemberig 9,5 százalékos piaci részesedés elérését tervezi.
|